12. 02. 2011.

Mantra man (Integralna meditacija, 4. dio)

Integralnu meditaciju možete naučiti samo u osobnom kontaktu. Jedan od razloga je sam postupak kojeg je besmisleno opisivati, baš kao što je proces disanja ili hodanja besmisleno opisivati. Ti su postupci jednostavni, ali je najbolje, pa čak i jedino moguće, da se dogode sami od sebe. Znači, postupak uporabe mantre je, iako jednostavan, najbolje naučiti uživo, tijekom osobne instrukcije.

Međutim, natrag na mantru – svima vrlo zanimljiv vid prakse ispravne meditacije.

Suvremena fizika dijeli mišljenje drevnih naučavanja da su ljudi, baš kao i svemir, načinjeni od "zvuka". Fizika bi, gotovo na isti način, govorila o energiji i njenim oblicima, to jest vibracijama. Ako tako gledate na čovjeka, vidjet ćete nešto poput crteža desno – "mantra man-a"!

Vibracija svakog čovjeka je posebna, jedinstvena. Kao pranavu - oblik zvuka - u meditaciji je najbolje koristiti zvuk koji već postoji u nama, pa je tako za nas prirodan.

Različite škole i tehnike meditacije – čak i ako slijede izvorni naputak o postizanju stanja smirene svjesnosti, to jest joge - koriste različite mantre. Neke od njih su univerzalne, a neke na žalost, imaju značenje (i time odstupaju od važnog Patanđalijevog naputka o "obliku bez sadržaja")

Tehnike koje, iako shvaćaju osnovno načelo kretanja duha prema unutra, ali koriste univerzalne mantre (recimo OM ili SO HAM), nisu u potpunosti prilagođene pojedincu. Neke suvremene varijante (poput Benstonove relaksacijske reakcije) omogućavaju uporabu bilo kojeg zvuka, dakle mantre po izboru, od izmišljenih slogova do riječi sa nekim lijepim značenjem poput riječi "Ljubav" ili čak božjih imena, već prema pripadnosti nekoj religiji. Isto vrijedi i za tehnički ispravnu zapadnjačku metodu kršćanskog podrijela imenom "Oblak nespoznatljivog". Ona također posrće po pitanju uporabe sredstva za meditaciju, dakle mantre, dopuštajući da ono ima neko značenje.

Neke škole i učitelji meditacije (posebice oni zasnovani na tradaciji) jednostavno iz svoje tradice uzmu "sveta imena", obično nekih božanstava. Ponekad nas i uvjeravaju da to nije tako, a ipak na posljetku ispadne da jest. Zapadnjacima su te riječi nepoznate, pa se time zadovoljava kriterij pranave (barem za zapadnjake), ali je zanemareno pitanje individualne prilagodbe i otvoreno pitanje kulturološke ili čak religiozne manipulacije.

Dakle, što nam je činiti? O mantrama ne znamo ništa, a očigledno postoje znatne razlike u naučavanjima.

Čak ni veliki Patanđali u svom spisu ne nudi podatke o mantrama. On samo iznosi opće načelo (uporaba oblika, a ne sadržaja). Znanje o mantrama teško da može biti objektivizirano. Ono je uvijek bilo subjektivno i na razini uvida, spoznaje. Ako vidite "mantra ljude", vidjet ćete, ili još bolje "čuti" njihove zvukove!

Integralna meditacija, nastala na osnovi mog iskustva za kojeg nemam druge riječi nego "izravni uvid", nudi potpunu individualizaciju mantri. Zvukovi koje koristimo su povezani sa drevnim znajem o jyotishu. Izračunava se slika neba u trenutku nečijeg rođenja te se pretvara u niz matematičkih formula. Svaka od njih, izražena ljudskim glasom, predstavlja određeni zvuk.

Ne znam koliko kombinacija mogućih međusobnih odnosa postoji između nebeskih tijela iznad nas, ali znam koliko kombinacija različitih zvukova koristimo u Integralnoj meditaciji: 8,1 x 1023! Da, to je 8,1 s dvadeset tri nule! Danas na ovom planetu živi otprilike 7 x 109 ljudi. Milijun milijuna i još više je ukupni broj mogućih zvukova kojima raspolažemo u Integralnoj meditaciji. Ističem to zbog barem površnog uvida u dubinu znanja o zvukovima koje koristimo.

Polaznik tečaja Integralne meditacije uči osnovnu tehniku, koja je prirodna i jednostavna poput disanja ili hodanja, ali i svoj individualizirani zvuk s kojim provodi tu tehniku. Kasnije, nakon određenog vremena, kroz tehnike harmoničnog ubrzanja (HAT – Harmonic Acceleration Techniques), polaznici dalje profinjavaju i podešavaju svoju pranavu – potpuno individualizirani oblik zvuka kojime dolaze do stanja "svijesti bez vrtoga" ili stanja joge kako ju naziva Patanđali.

Broj komentara: 5:

  1. Da li svatko može na tečaj, jer bila sam kod vas na savjetovanju i razumjela da to nije za mene?

    OdgovoriIzbriši
  2. @eca: Svatko može na tečaj IM (ili gotovo svatko, uz izuzetak ljudi koji trebaju nadzor ili dodatnu lječničku skrb cijelo vrijeme - ali čak i za takve se može organizirati učenje u njima odgovarajućim uvjetima). Ovo "razumijevanje" je vjerojatno subjektivni dojam nastao zbog nepoznate igre kozmičkih činitelja! :-) Nema osobe za koju "to nije"!

    OdgovoriIzbriši
  3. Hvala, sad mi je lakše. Svoje spontano meditiranje sam iscrpila, došla sam do odbacivanja starog i prihvaćanja novog, osjećam da bi mi IM koristio.

    OdgovoriIzbriši
  4. Pozdrav, "meditiram" IM več nekoliko godina, ali mi ne ide najbolje. Svi kažu kako je jednostavno, samo se opustiš, ponavljaš mantru i unutra si. Ali često mi se događa, da mi je previše misli, ne mogu jih ukloniti, najčešče je to ujutro. I kad nekud odplivam nisam sigurna, kdje sam to bila. Bolje mi ide kad upalim mirisni štapič i pustim muziku Maharishi.Bonsai

    OdgovoriIzbriši
  5. @Bonsai: Ima ljudi koji čak i prođu tečaj, pa nakon nekoliko tjedana ili mjeseci "zaborave" što su čuli! "Opuštanje i ponavljanje mantre" definitivno nije instrukcija s IM tečaja! :-) Ali, nema brige, svatko tko je bio na tečaju ima doživotni servis, pa dođite na neki od sljedećih tečajeva da malo osvježite znanje i da vratimo stvari u pravi tijek.

    OdgovoriIzbriši

Izrazite svoje mišljenje o napisanom (bilo u mojem postu, bilo u nečijem komentaru), kakvo god ono bilo, ali učinite to na pristojan i prijateljski način, tako da pridonesete razmišljanju o temi. Ukoliko niste registrirani korisnik, preporučujem da odaberete jedno ime (Ime/URL - možete napisati samo ime) i koristite za vaše komentare samo njega - na taj način se olakšava komunikacija.