03. 02. 2014.

Kako su asane osvojile jogu

Prethodni članak o jogi: Zašto cijenim Patanđalija?

U suvremenom je svijetu joga postala istoznačnica za tjelesno vježbanje. "Idemo na jogu?" pitanje je koje svakodnevno postavljaju milijuni ljudi svojim prijateljicama i prijateljima, a zatim odlaze u "joga studije " koji zapravo predstavljaju vježbaonice, dvorane i fitness centre.

Na osnovi toga moglo bi se pretpostaviti da Patanđalijev tekst "Joga sutre" mora sadržavati mnogo toga o tjelesnom vježbanju, zar ne? Naposljetku, u koju se god školu joge upišete, prije ili kasnije na površinu će isplivati njegovo ime, vjerojatno uz tvrdnju da tradicija kojoj pripada vaš učitelj vuče korijene tisućama godina unatrag, sve tamo do Patanđalija.

U redu, 'ajmo zaviriti u Joga sutre i pronaći podatke o asanama.

Četiri "knjige", kako ih zovu, iako bi izraz "poglavlje" bolje odgovarao, sadrže ukupno 195 sažetih, kratkih i značenjem bremenitih rečenica. Koliko se od toga odnosi na, u svijetu sveprisutne, asane? Većina? Polovica? Barem četvrtina, pomislit ćete.

Odgovor je – jedna!

Jedna jedina sutra u Patanđalijevim Joga sutrama odnosi se na asane.

Odnosno, ako bismo željeli malo nategnuti stvari, mogli bismo reći da se asane spominju u dvije sutre.

Prva je 29. sutra u drugoj knjizi:

Devanagari: यमनियमासनप्राणायामप्रत्याहारधारणाध्यानसमाधयोऽष्टावङ्गानि
Sanskrt: yama nyama asana prāṇāyāma pratyāhāra dhāraṇādhyānasamādhayo’ ṣtāvaṅgāni
Transkripcija: jama nijama asana pranajama pratjahara dharana dhajana samdhajo’ aštavangani.
Prijevod: Osam dijelova (udova) su: jama, nijama, asana, pranajama, pratjahara, dharana, dhajana i samadhi.

Kao što vidite, radi se zapravo o nabrajanju osam dijelova... hm, u većini slučajeva reći će vam da je to osam dijelova joge. Moje je mišljenje da je ispravnije reći da se radi o osam različitih jogangi – osam udova joge.

Ali, u redu, asane su spomenute kao jedan dio od osam.

I zatim slijedi jedina sutra koja govori bilo što o asanama, 46. sutra druge knjige:

Devanagari: स्थिरसुखमासनम्
Sanskrt: sthirasukhamāsanam
Transkripcija: sthira sukhama asanam
Prijevod: Asana je stabilan i ugodan položaj.

I to je sve. Ni riječi više. Ni traga ni spomena o tome da su prve (uzgred, čak i u nabrajanju u 29. sutri one nisu na prvom mjestu, pa je sasvim nejasno zašto mnogobrojne škole joge time počinju), a nema ni objašnjavanja njihove važnosti odnosno detalja u vezi njih.

Hm. U čemu je stvar? Kako se dogodilo da asane osvoje jogu, da se nametnu kao početak i da postanu istoznačnica za nešto u čemu možda mogu sudjelovati jednim malim dijelom?

Ovo "možda mogu sudjelovati" nije moja procjena, već opravdana sumnja zasnovana na činjenici da je dio druge knjige u kojem su smještene spomenute dvije sutre zapravo dodatak pod nazivom "Joganga". Postoje određene stilske razlike u jeziku kojim je pisan taj dodatak i ostatka izvornog teksta, pa se ponekad može naići na mišljenja da je Joganga naknadno dodani sadržaj te da nije nastao zajedno s ostatkom izvornog teksta. Dakle, postoji mogućnost da taj dio nije Patanđalijev nego je nastao kasnije kao komentar!

Sve se ovo čini kao loša vijest za ljubitelje asane.

Ali, ako asanama pristupate poput mene, kao korisnoj i vrlo zdravoj praksi vježbanja, nema nikakvih problema. Moja je topla preporuka da s tim nastavite.

Inače, asane koje se danas rade pod imenom različitih škola uglavnom su zasnovane na tekstu iz petnaestog stoljeća pod imenom Hatha Joga Pradipika. Ako se odvažite i krenete ga proučavati saznat ćete nevjerojatnu količinu detalja o tome u kakvoj sobi morate vježbati, na koju stranu morate biti okrenuti, što vam mora biti s lijeve, a što s desne strane, kuda morate gledati, na što misliti. I da, tamo su opisi vježbi koje su vjerojatno nastale kao reakcija na britansku kolonizaciju u pokušaju da se akrobatskim vještinama, gipkošću tijela i ostalim sposobnostima pokaže Europljanima da su i pripadnici "niže rase", Indijci, sposobni za mnogo toga. To je sve, naravno, zaogrnuto u uobičajeni indijski kolorit "vječnog znanja".

Naravno, sve to nije važno ako ste pragmatični i stalo vam je do nečeg što je za vaše tijelo korisno.

Postaje, međutim, važno, ako vas zanima istinska joga. Postaje važno ako se pitate zašto vam netko govori o "jogi", a u praksi koristi nešto čemu se u izvornom tekstu o jogi pridaje malo pažnje.

Doista, ako od 195 sutri samo jedna (ili dvije) govori o asanama, o čemu onda govore sve one ostale?

Zašto je Patanđali našao za shodno da asane spomene usput, a sve ostalo znanje, vrijeme i prostor, posveti nečem drugom?

O čemu govore Joga sutre? Što joga zapravo jest?

Nastavak (vjerojatno) slijedi!

Broj komentara: 8:

  1. sanja parvati03. 02. 2014. 14:34

    ...šta je yoga zapravo...sigrurno postoji na hiljade prekrasnih opisa yoge ali ja ću to iskazati svojim doživljajem...kada dam sve od sebe i kada pomaknem granicu davanja sve od sebe da pomognem osobi kojoj je pomoć potrebna...kada sam kroz iskušenje spremna da učim i da se predam toku života...kada poslije osvještavanja negodovanja nekog dijela mene prigrlim cijelim bićem situaciju u kojoj se nalazim i osjetim kako me mir preplavljuje iako možda niko ne bi mogao shvatiti da se u takvoj situaciji može biti sam i može naći luka mira...kada gledam ples vatrenorozih oblaka na nebu kroz koji nam maše sunce u svom zalasku...kada slušam kako mrmolji jelo koje kuham i tako se razgovaramo jelo i ja...kada sam ljuta pa se pogledam u ogledalo te pričam sa tom ljuticom i ona mi se izjada te mi podari osmijeh...kada razgovaram sa voljenim osobama te se smijemo slatkim budalaštinama te se pogledamo u oke i od ljepote tišine uronimo u meditaciju bez ikakvih dodatnih priprema :) ...kad je dovoljno da osjetim nježni dodir ruke i pročitam ljubav...kada plešem radosno ili sama ili sa dragim dušama tako strasno da svaki damar u meni pjeva i kliče radost života te se prodrma u meni svako ja toliko duboko da poslije toga slatko uronimo svako u sebe...te mi nisu potrebne asane koje poštujem i koje sam prakticirala ali se brzo ispolji ona divlja ja koja je otkrila asanu u šetnji planinama i šumama plivanjem ljubljenjem mora trčanjem za leptirovima i nadasve plesom...te eto sav ovaj ep mogu i da skratim i da kažem yoga je način osvješteno-ljubljenog života :) ...s.p.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Lijepo je sve to, ali nije joga. Joga nije nešto što bi mi željeli da jest, ili kad mi odlučimo zvati nešto jogom. O jogi možemo naučiti od onih koji su jogu živjeli, ostvarili i podučavali. A takvih ima puno manje nego onih koji vole "svojim riječima" i "intuitivno" govoriti što je joga.

      Izbriši
    2. Meni se baš naprotiv sviđa kako je sanja parvati to opisala :)

      Izbriši
  2. U sljedećem postu onda želimo odgovor na pitanje s kojim si završio post :)

    Imam osjećaj da je to bilo onako: "Pa, pobogu, o čemu onda ZAPRAVO govore joga sutre? Što je do yoga?!?"

    OdgovoriIzbriši
  3. Ne samo da Patanđali u Joga sutrama samo dvaput spominje riječ "asana", već on pritom ni ne misli na vježbanje asana, u smislu u kojem se danas vježbaju asane na satovima joge. Inače se to vježbanje asana pravilno naziva "joga vjajam", ali danas se taj izraz vrlo rijetko koristi, čak i u Indiji. Patanđali samo šturo navodi osam udova joge (što ne čudi, uzevši u obzir da je tekst vrlo "kondenziran", pa tako npr. u njemu nema ni jednog jedinog glagola), među kojima riječ "asana" označava "položaj". Kakav položaj? Kasnije objašnjava - "stabilan i udoban". Drugim riječima, tek kad je tijelo u stabilnom i udobnom položaju može se svijest odvojiti od tijela, tj. doslovno zaboraviti tijelo, odnosno utonuti u meditaciju. Dokle god se osoba pomiče, namješta, češe, popravlja položaj, itd. svijest je vezana uz tijelo. Svak tko se iole ozbiljno bavio meditacijom zna da dokle se tijelo pomiče nema ništa od meditacije. Tako je "asan" preduvjet za "pranayam", tj. kontrolu prane. Osam udova joge su zapravo stadiji koji moraju biti zadovoljeni da bi čovjek spoznao sebe. Točnije, kad čovjek vlada jamom i nijamom (tj. njegovo unutarnje i vanjsko "ponašanje" je potpuno pročišćeno), kad zauzme potpuno udoban i stabilan položaj (u kojem je potpuno nepomičan), kad je ovladao kontrolom prane, potpuno vlada osjetilima i povukao ih je od objekata opažanja, kad svoju pažnju u potpunosti usmjerava u jedno (objekt meditacije) tad dolazi u stanje dhyane (meditacije) a dhyana vodi u samadhi. U samadhiju meditant spoznaje svoje istinsko jastvo. Nažalost, današnja masovno raširena "ashtanga yoga" nema ništa sa Patanđalijevim konceptom "ashtanga yoge" (ashta - osam, anga - ud) iako se rado pozivaju na njega.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Marine, čeka te preokretanje naglavačke! I to ne u tjelesnom smislu. :-)
      Adrianovo mišljenje/iskustvo toga što si opisao je sasvim drugačije. I vlastitim iskustvom mogu to potvrditi. Samadhi je tek početak.

      Izbriši
  4. hahahaha

    dobar ti je ovaj zeko što vježba položaje...

    OdgovoriIzbriši
  5. Nepomaknuta svijest. Ne prakticiram jogu niti meditaciju. Samo sam svjesna da tijelo dise, misli lete i tako to. Nema se kuda niti kamo. Sve ide kuda kamo u tome. A opet nema nicega. Biti nepomaknut u kretanju. Tko?

    OdgovoriIzbriši

Izrazite svoje mišljenje o napisanom (bilo u mojem postu, bilo u nečijem komentaru), kakvo god ono bilo, ali učinite to na pristojan i prijateljski način, tako da pridonesete razmišljanju o temi. Ukoliko niste registrirani korisnik, preporučujem da odaberete jedno ime (Ime/URL - možete napisati samo ime) i koristite za vaše komentare samo njega - na taj način se olakšava komunikacija.